Γράφει η Μαριάννα Μπαντούνα,
Personal & Executive Coach
“Να μιλάμε είναι μια ανάγκη, να ακούμε είναι μια τέχνη”
–Goethe
«Με ακούς;», φώναξα. Είχα μιλήσει για ώρα… είχα καταθέσει την ψυχή μου, δάκρυα είχαν κυλήσει στα μάγουλα μου και τα έκαψαν, το σώμα είχε ζαρώσει, το βλέμμα μου είχε θολώσει και εκείνη απλά μου είπε πως δεν έγινε και τίποτα και καλά θα κάνω να προχωρήσω.
Η απελπισία μου μεγάλωσε. Αν δεν με καταλάβαινε η φίλη, τότε ποιος; Άρχισα βιαστικά να κλείνομαι, να προλάβω να οχυρωθώ, να προστατευτώ. Σκούπισα με αδέξειες κινήσεις τα δάκρυα, τα χείλη μου έκλεισαν σε μια προσπάθεια να αμπαρώσουν την λαλιά μου και απο πάνω φόρεσα πρόχειρα ένα χαμόγελο.
Η στάση του σώματος φώναζε, αλλά βουβά. Κανείς δεν φαινόταν να ακούει την φωνή της. Και ύστερα, η φίλη, άρχισε να μοιράζεται την δική της παρόμοια ιστορία και να με συμβουλεύει…
Πόσοι από εμάς έχουμε ζήσει κάτι παρόμοιο;
Πόσοι έχουμε ερωτηθεί για κάτι στο οποίο ποτέ δεν προλάβαμε να απαντήσουμε γιατί ακολούθησε η επόμενη ερώτηση που έπιασε τον χώρο για την δική μας απάντηση;
Πόσες φορές ανοίξαμε την ψυχή μας και το μοίρασμά μας μπερδεύτηκε στα δίχτυα της ιστορίας του άλλου;
Η ακοή είναι μία από τις πέντε αισθήσεις μέσω της οποίας αντιλαμβανόμαστε μεταξύ των άλλων ήχων και τις λέξεις. Αλλά πραγματικά αρκεί αυτή η απλή μετάδοση ηχητικών κυμάτων για να επικοινωνήσουμε ουσιαστικά με τους άλλους ανθρώπους; Μάλλον όχι.
Η Μαγεία της ενεργητικής ακρόασης
Μία απο τις σημαντικότερες επικοινωνιακές δεξιότητες είναι η ενεργητική ακρόαση. Και επειδή σαν άνθρωποι έχουμε την ανάγκη να επικοινωνούμε και να συνδεόμαστε, η ανάπτυξή της παίζει καθοριστικό ρόλο τόσο στις διαπροσωπικές όσο και στις επαγγελματικές μας σχέσεις.
Τι γίνεται, όμως, στο πλαίσιο του coaching και γιατί η ανάπτυξη της συγκεκριμένης δεξιότητας είναι όχι μόνο σημαντική αλλά αποτελεί και τη βασική προϋπόθεση για τη δημιουργία της σχέσης coach και πελάτη;
Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι στην ενεργητική ακρόαση χρησιμοποιούμε πολύ περισσότερες αισθήσεις από την ακοή.
Χρησιμοποιούμε την όραση για να “ακούσουμε” το σώμα που μιλάει, χρησιμοποιούμε την ομιλία για να κατανοήσουμε καλύτερα αυτά που λέγονται εκμαιεύοντας με ερωτήσεις αυτά που δεν έχουν ειπωθεί, χρησιμοποιούμε την διαίσθηση μας για να αντιληφθούμε όλη την εικόνα και εν τέλει με ενσυναίσθηση να έχουμε μια βαθιά κατανόηση της πραγματικότητας του πελάτη.
Η παρουσία του coach
Η παρουσία του coach είναι ολοκληρωτική με αυτόν τον τρόπο και η προσοχή επικεντρωμένη στη στιγμή, στο τώρα, κι εστιασμένη στον πελάτη. Ο εσωτερικός κριτής μπαίνει σε flight mode και ο εσωτερικός διάλογος στο mute.
Έτσι, διαμορφώνεται ένα περιβάλλον ασφάλειας και εμπιστοσύνης και τελικά πετυχαίνεται πραγματική σύνδεση όπου ξεδιπλώνονται οι ανάγκες και τα βαθύτερα κίνητρα του πελάτη.
Η εναρμόνιση του λόγου, της τονικότητας, του ύφους, της στάσης του σώματος των δυο μερών ανοίγει τον δίαυλο της επικοινωνιας. Ο coach γίνεται ο καθρέφτης στον οποίο ο πελάτης θα κοιτάξει τον εαυτό του και θα δει τις αλήθειες του ενώ με τα μάτια της ψυχής του θα ανακαλύψει τις λύσεις που βρίσκονται μέσα του και δεν μπορούσε να δει.
Μέσα απο την ενεργητικη ακρόαση, στο ανώτατο επίπεδο της ενσυναισθησης, ο coach γινεται ο καταλύτης που σπάει τα φράγματα και ο πραγματικός εαυτός του πελάτη γίνεται προσιτός και προσβάσιμος.
Είναι η στιγμή εκείνη που εχει κατακτηθεί η τέχνη του να ακούς και μπορεί ο coach να πει: ΣΕ ΑΚΟΥΩ!